zdravita@aslsr.sk, +421 /25 2632 1345
ZDRAVITA
NAJVÄČŠIE ZDRUŽENIE NEŠTÁTNYCH AMBULANTNÝCH LEKÁROV
SILA - PROFESIONALITA - SKÚSENOSTI
V roku 2017 bolo potrebné dofinancovanie zdravotnej starostlivosti za 100 miliónov eur pri sadzbe za poistencov štátu 3,78 percent. Na rok 2018 je sadzba 3,71 percenta za poistencov štátu na historickom minime.Výpadok príjmov majú, podľa štátu, kompenzovať ekonomicky aktívni poistenci. Asociácia súkromných lekárov, ako jeden zo signatárov spoločného memoranda zdravotníckych a pacientskych organizácií, upozorňovala už v roku 2016 na akútny nedostatok financií v zdravotníctve, ktorý ohrozí poskytovanie zdravotnej starostlivosti s potrebou navýšiť platby za poistencov štátu na úroveň minimálne 5 percent. „Peniaze v zdravotníctve chýbajú každý rok, preto je kľúčové stabilizovať systém financovania tak, aby sadzba odvodov za poistencov štátu bola stanovená podľa jasne vypočítaného koeficienta “, skonštatoval prezident ASL SR Marián Šóth. Ak vláda nenastaví systém financovania a nezačne platiť reálne náklady za poistencov štátu, problémy celého zdravotníctva sa budú naďalej prehlbovať,” doplnil Šóth. Napriek hrozbe v nedofinancovaní zdravotnej starostlivosti, na ktorú upozornil Najvyšší kontrolný úrad, ASL SR pozitívne vníma medializované vyjadrenie Všeobecnej zdravotnej poisťovne, že v roku 2018 bude v zdravotníctve viac zdrojov v porovnaní s predchádzajúcim rokom, čo znamená, že pri rokovaniach s poskytovateľmi a dohodovaní konkrétnych podmienok spolupráce bude zdravotná poisťovňa môcť kalkulovať s vyšším objemom finančných prostriedkov. V prípade, že nepríde k navýšeniu zdrojov do ambulantného sektora dôjde k jeho faktickému zániku , nakoľko posledné 3 roky zaniklo viac ako 150 ambulancií všeobecnej ambulantnej starostlivosti a viac ako 110 ambulancií špecialistov z dôvodu nezáujmu o pokračovanie v činnosti novým lekárom s príslušnou atestáciou. Analýzou vekovej štruktúry a analýzou dotazníkov cca 2000 členov ZDRAVITY môžeme predpokladať odchod viac ako 1000 špecialistov v horizonte 5 rokov . Príjmové nastavenie týchto poskytovateľov je však na takej úrovni , že by prechod lekára zamestnanca do súkromnej praxe znamenal výrazný pokles čistého príjmu oproti zákonom garantovanému príjmu v nemocnici a súčasne by mu pribudli všetky povinnosti podnikateľa a zamestnávateľa. Vývoj v sieti zmluvných ambulantných poskytovateľov v posledných rokoch potvrdzuje tento trend , kedy lekári VUC, ani zdravotné poisťovne, nie sú schopné nájsť „pokračovateľov“ v činnosti ambulancií .