zdravita@aslsr.sk,  +421 /25 2632 1345

ZDRAVITA

NAJVÄČŠIE ZDRUŽENIE NEŠTÁTNYCH AMBULANTNÝCH LEKÁROV

SILA  -  PROFESIONALITA  -  SKÚSENOSTI

NÁVRH ÚSTAVNÉHO ZÁKONA O REFORME NEMOCNÍC PRIPOMIENKUJE AJ SEKCIA VLÁDNEJ LEGISLATÍVY ÚRADU VLÁDY SR

V medzirezortnom pripomienkovom konaní k návrhu ústavného  zákona o nároku na kvalitu, bezpečnosť, miestnu a časovú dostupnosť zdravotnej starostlivosti , ktoré prebieha, už uplatnili pripomienky viaceré subjekty.

Medzi nimi je aj Odbor aproximácie práva sekcie vládnej legislatívy Úradu vlády SR, ktorý  okrem iného žiada „o vysvetlenie naliehavosti odôvodňujúcej skrátené medzirezortné pripomienkové konanie v súlade s čl. 13 ods. 7 Legislatívnych pravidiel vlády SR.“ O uvedenie odôvodnenia žiada najmä vzhľadom na navrhovaný dátum nadobudnutia účinnosti ústavného zákona 1. januára 2024..

Pripomienky uplatnilo aj Ministerstvo spravodlivosti SR, ktoré  uvádza:

1.      Požadujem, aby predkladateľ zvážil navrhované znenie doložky vybraných vplyvov, podľa ktorej návrh ústavného zákona nebude mať žiadne vplyvy na sledované oblasti. Na jednej strane predkladateľ očakáva pozitívny efekt od predkladanej úpravy pre občanov Slovenskej republiky, na strane druhej v doložke vybraných vplyvov predkladateľ vlastne konštatuje, že návrh ústavného zákona nebude mať žiadne pozitívne vplyvy. Je preto diskutabilné, či je potrebné vôbec prijímať právnu úpravu tohto typu, a to dokonca ústavným zákonom vediac pri tom, že nič pozitívne táto právna úprava pre nikoho neprinesie. 

2.      Upozorňujem predkladateľa, že návrh ústavného zákona bol predložený do pripomienkového konania v rozpore s Legislatívnymi pravidlami vlády Slovenskej republiky, pretože lehota na pripomienkové konanie je skrátená na päť pracovných dní, pričom podľa čl. 13 ods. 7 nesmie byť táto lehota kratšia ako sedem pracovných dní.

3.      Právna konštrukcia, ktorá v ústavnom zákone vytvára splnomocnenie na vydanie právneho predpisu vydaného na základe zákona je bez ďalších pochybností v rozpore s čl. 123 Ústavy Slovenskej republiky, čím sa predkladateľ vystavuje riziku, že časť predkladaného ústavného zákona bude rýdzo z formálnych dôvodov vyhlásená za protiústavnú a v konečnom dôsledku tomu, že právna úprava bude v praxi nevykonateľná.  Táto pripomienka je zásadná.